Er is toch ook geen mannelijk ondernemen?
Waarom dan wel expliciet benoemen dat er vrouwelijk ondernemen is?
Omdat de eigenschappen die horen bij mannelijk ondernemerschap, masculien leadership ‘de norm’ zijn.
Bij succesvol ondernemen denkt een groot deel van ons aan termen als:
- Hard werken pays off.
- Sneller groeien naar succes.
- Daadkracht, lineaire plannen en lineaire groei, doelgericht, doelstellingen en harde targets.
- Goed bedachten strategieën, consistentie, ratio, analyses, meten is weten.
- Financiële groei, grotere groei, snellere groei.
- Controle. Hoe meer je doet, hoe meer resultaat je behaalt.
Dit zijn allemaal masculiene eigenschappen. Masculiene energieën. Werk en ondernemen zijn van oorsprong ook dingen die alleen mannen deden.
Niet gek dus dat ze doordrongen zijn van masculiene programmeringen en overtuigingen.
Dit is niet erg.
Dit heeft ons als mensheid ver gebracht. Nog steeds. Maar de keerzijde wordt ook steeds zichtbaarder. Het kan ook anders.
Deze manier werkt voor veel met name vrouwen op de langer termijn namelijk niet.
Uitputting, fysieke klachten, geen balans, verwijderd raken van het zelf.
Ik zie steeds meer vrouwelijke ondernemers om mij heen zoeken naar een andere manier. Een manier waarbij vrouwelijke eigenschappen een grotere rol spelen.
Vanuit meer verbinding, meer aandacht, meer collectief, meer vertragen, meer vertrouwen, meer intuïtie, meer voelen, meer ontvangen.
Het probleem is alleen dit:
We leren dingen doordat we zien, horen en voelen wat onze omgeving doet.
Zo ook als het gaat om ‘succesvol’ werken en ondernemen.
Waardoor dat ‘de waarheid’ wordt van hoe het werkt wanneer je ondernemer bent.
De van nature vrouwelijke eigenschappen die aanwezig zijn, worden in no time gelabeld als ‘zo hoort het niet’, ‘zo werkt het niet’.
Terwijl juist die eigenschappen zo nodig zijn voor vrouwen om succesvol te zijn, verschil te maken.
Dus om duidelijk te maken dat ook die eigenschappen broodnodig zijn in de tijd waarin we leven, noemen we het expliciet vrouwelijk ondernemerschap.
Zo lang masculien ondernemen nog de norm is, zeg ik expliciet vrouwelijk of feminien ondernemerschap om te laten zien dat het ook anders kan.
DISCLAIMER: ik ben van menig dat beide nodig zijn. Het vrouwelijke en het mannelijk. Op dit moment overheerst het mannelijk.
Hard werken, meer doen, doelgericht willen zijn hoeft geen extra aandacht te gaan. Dat kunnen we al of hebben we juist problemen mee.
Juist steeds meer leren luisteren naar je intuïtie vanuit stilte en rust. Leren vertrouwen dat wanneer je achteroverleunt, in overgave gaat en in actie komt op het juiste moment, gaat ervoor zorgen dat vrouwelijke ondernemers nog meer verschil maken. Voor zichzelf en hun gezin. Voor hun klanten. Voor de wereld.
0 reacties